De nieuwe professional
Hoe ziet de nieuwe professional eruit?
De nieuwe professional bezit vijf met elkaar samenhangende competenties die ontwikkeling vragen:
- bovenvakinhoudelijke competenties, zoals adviesvaardigheden, projectmanagement en persoonlijke presentatie. Met deze competenties komt het eigen vakgebied beter tot zijn recht.
- klant- en branchegerichtheid: Het hebben van echte interesse voor klanten en branches om gesprekspartner te kunnen zijn bij voor klanten essentiële business issues.
- commerciële affiniteit: ondernemerschap, het vermogen om te netwerken en de ambitie om een bijdrage te leveren aan de commerciële inspanning van het bedrijf waar je als professional werkt.
personal branding: het maken van keuzes in je professionele loopbaan om zichtbaarder te zijn op de markt; hiermee krijgt de professionele ontwikkeling een gerichte impuls. - stijlflexibiliteit: het kunnen werken in steeds wisselende combinaties van teams, coalities en belangen. Zowel extern als intern van toepassing en in verschillende rollen zoals leider, facilitator en adviseur.
Dat de nieuwe professional in deze tijd extra aandacht krijgt is niet opvallend. De behoefte eraan is onmiskenbaar, klanten en opdrachtgevers vragen om onderscheidend vermogen.